AN ȘCOLAR 2025-2026
CAPITOLUL I
Dispoziții generale

Art. 1. -– ((1) These Rules of organization and operation of school level was developedPrezentul Regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preşcolar a fost elaborat pursuant to art. în temeiul:Constitutiei Romaniei; Legii invatamantului preuniversitar nr.198/2023; Legii nr.87/2006 pentru aprobarea OUG 75/2005 privind asigurarea calităţii în educaţie; Codului Muncii; Legii nr.40/2011, Ordinului de ministru nr.5550/2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului Naţional de Etică din învăţământul preuniversitar; Contractului Colectiv de Muncă Unic la nivel de sector de activitate, învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul MMFPS nr.59276/2012; O.M.F.P. 946/2005, Ordinului MEN nr.4694/02.08.2019 privind aplicarea Curriculumului pentru educatia timpurie, Ordinului MECTS nr.3851/2010 privind aprobarea Reperelor fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani; Legii nr.81/2018 privind reglementarile activitatii de telemunca si a Ordinului ME nr.3505/2022 privind Regulamentul cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar nr. 5726/06.08.2024.
((2) Regulation of organization and functioning of the school level, hereinafter Regulation, constitutes a unitary system of binding rules for management, teaching staff, support staff and administrative / non-teaching school units, as well as primary beneficiaries of education and training for parents or their legal representatives and ensure the application of LaRegulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preşcolar, cu personalitate juridică şi a structurilor arondate, denumit în continuare regulament, constituie un sistem unitar de norme obligatorii pentru personalul de conducere, personalul didactic, didactic auxiliar şi administrativ/nedidactic din unităţile de învăţământ preşcolar, precum şi pentru beneficiarii primari ai educaţiei şi formării profesionale, pentru părinţii sau reprezentanţii legali ai acestora și asigură aplicarea prevederilor Legii nr.1/2011, national education law and other legal norms regulating whose object is the legal relationships that are established in relation to the organization, operation and evaluation of school level. 198/2023 şi a celorlalte norme legale al căror obiect de reglementare îl constituie raporturile juridice care se stabilesc în legătură cu organizarea, funcţionarea şi evaluarea unităţilor de învăţământ preşcolar.
(3)(3) The provisions of this regulation shall be construed and enforced in accordance with the Universal Declaration of Human Rights, the Convention on the Rights of the Child, the European Convention on Human Rights, European Social Charter and the Charter of Fundamental Rights of the European Union Charter of Regional or Minority Languages and to the Constitution of Romania,Dispoziţiile prezentului regulament vor fi interpretate şi aplicate în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Convenţia cu privire la drepturile copilului, Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, Carta Socială Europeană şi Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, cu Carta Limbilor Minoritare și Regionale, precum şi cu prevederile Constituţiei României.
Art. 2. – Regulamentul intern cuprinde regulile privind disciplina si organizarea, sanatatea si securitatea muncii, obligatiile si drepturile angajatorului si ale angajatilor Gradinitei cu program prelungit „PITICOT”, tinand seama de: Respectarea dreptului la munca si protectie sociala a muncii, drepturi consfintite de art. 41 din Constitutia Romaniei; Asigurarea respectarii masurilor de protectie privind securitatea si igiena muncii, a repaosului saptamanal, concediul de odihna, precum si alte situatii specifice;
Art. 3.- În România, învăţământul preşcolar face parte din sistemul naţional de învăţământ şi este integrat în structura învăţământului preuniversitar. Incepand cu anul scolar 2020 – 2021, grupa mare a devenit obligatorie, iar incepand cu anul 2022 – 2023 si grupa mijlocie a devenit obligatorie.
Art. 4. – Învăţământul preşcolar este coordonat de Ministerul Educaţiei și Cercetării .
Art. 5. – În România, învăţământul preşcolar de stat este gratuit, iar cel particular este finantat de societati comerciale si persoane fizice ;
ArticlArt. 6. – – Schools education is organized and operates independently of any ideological, political or religious, their premises being forbidden any political establishment and operation of the organization and activities of political propaganda and religious proselytism and any form of activity that violates rules moral conduct and social life-threatening physical and mental health and integrity of students, teaching staff, support staff and administrative / non-teaching. Unităţile de învăţământ preşcolar se organizează şi funcţionează independent de orice ingerinţe ideologice, politice sau religioase, în incinta acestora fiind interzise crearea şi funcţionarea oricăror formaţiuni politice, organizarea şi desfăşurarea activităţilor de propagandă politică şi prozelitism religios, precum şi orice formă de activitate care încalcă normele de conduită morală şi convieţuire socială, care pun în pericol sănătatea şi integritatea fizică şi psihică a copiilor, a personalului didactic, didactic auxiliar şi administrativ/nedidactic.
Art. 7. – Prevederile Regulamentului intern nu includ alte drepturi sau obligatii ale angajatorului sau ale salariatilor, care sunt prevazute in alte acte normative care privesc raporturile de munca si de disciplina a muncii, aplicabile in invatamant.
Art.8. – Regulamentul se revizuieste periodic in concordanta cu modificarile de natura legislativa la nivelul angajatorului sau a proceselor de munca.
Article 3.Art. 9. – – (1) The institution with legal personality has the following key elements: (1) Unitatea de învățământ preşcolar, cu personalitate juridică, are următoarele elemente definitorii:
- a) act of creation; a) act de înființare;
- b) tax identification code (CIF); b) cod de identitate fiscală (CIF);
- c) bank account; c) cont în bancă;
- d) seal / stamp insignia Ministry of Education, Youth and Sports and the exact name of the school, corresponding to the maximum level of education in the school trained. d) Sigiliu/ştampilă cu însemnele Ministerului Educaţiei Naţionale şi denumirea exactă a unităţii de învăţământ.
(2) Each public school has legal personality management, personnel, budget and their heritage, having, within the limits and conditions provided by law, institutional autonomy and decision-making. (2) Fiecare unitate de învăţământ preşcolar cu personalitate juridică are conducere, personal, buget şi patrimoniu proprii, dispunând, în limitele şi condiţiile prevăzute de lege, de autonomie instituţională şi decizională.
(3) Unităţile de învăţământ preşcolar, fără personalitate juridică, sunt arondate altor instituţii de învăţământ (grădiniţe, şcoli primare/gimnaziale, licee/grupuri școlare/colegii) şi se subordonează acestora.
Principiile care stau la baza organizării şi funcţionării unităţilor de învăţământ preuniversitar preşcolar
Article 4.Art. 7. – – Undergraduate units are organized and function according to the law on Unităţile de învăţământ preşcolar se organizează şi funcţionează, conform legislației în vigoare, pe baza principles: principiilor:
- a) a) equity – under which access to learning is done without discriminechităţii – în baza căruia accesul la învăţare se realizează fără discriminare;
- b) b) quality – under which educational activities related to benchmarks and best national and international practicescalităţii – în baza căruia activităţile de învăţământ se raportează la standarde de referinţă şi la bune practici naţionale şi internaţionale;
c)c) education centering on its beneficiariecentrării educaţiei pe beneficiarii acesteia;
d)d) efficiency – under which it aims to obtain maximum educational outcomes by managing existing rselor resu;eficienţei – în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
- e) e) recognize and guarantee the rights of persons belonging to national minorities the right to preserve, develop and express their ethnic, cultural, linguistic and religiousrecunoaşterii şi garantării drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase;
f)f) transparency – resulted in providing total visibility and decision outcomes through regular communication and appropriate them;transparenţei – concretizat în asigurarea vizibilităţii totale a deciziei şi a rezultatelor, prin comunicarea periodică şi adecvată a acestora;
g)g) social inclusion;incluziunii sociale; h)
- h) partiparticipării şi parental responsibility. responsabilizării părinţilor.
Finalităţile învăţământului preşcolar
ArtArt. 8. — (1) Education and training of children and young peopleDezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a personalităţii copilului, în funcţie de ritmul propriu şi de trebuinţele sale, sprijinind formarea autonomă şi creativă a acestuia ;
(2) Dezvoltarea capacităţii de a interacţiona cu alţi copii, cu adulţii şi cu mediul pentru a dobândi cunoştinţe, deprinderi, atitudini şi conduite noi. Încurajarea explorărilor, exerciţiilor, încercărilor şi experimentărilor, ca experienţe autonome de învăţare ;
(3) Descoperirea, de către fiecare copil, a propriei identităţi, a autonomiei şi dezvoltarea unei imagini de sine pozitive ;
(4) Sprijinirea copilului în achiziţionarea de cunoştinţe, capacităţi, deprinderi şi atitudini necesare acestuia la intrarea în şcoală şi pe parcursul vieţii.
Article 6.
Art. 9. – – The objectives of university education is achieved through modern teaching strategies, based on discoveries in science education and adapted to various contexts of school practice.Finalităţile educaţiei timpurii se realizează prin intermediul obiectivelor cadru şi de referinţă formulate pe următoarele domenii experienţiale : Limbă şi comunicare, Știinţe, Estetic şi creativ, Om şi societate, Psihomotric, precum şi a unor strategii didactice moderne, fundamentate pe descoperirile din domeniul ştiinţelor educaţiei şi adaptate la contexte variate de viaţă.
Art. 10 – Educaţia preşcolară asigură stimularea diferenţiată a copilului în vederea dezvoltării sale în plan intelectual, socio-afectiv şi psihomotric, ţinând cont de particularităţile specifice de vârstă ale acestuia.
Art. 11 – Învăţământul preşcolar asigură şanse egale de pregătire pentru şcoală tuturor copiilor care frecventează grădiniţa, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 12 – Educaţia preşcolară se adresează tuturor copiilor, inclusiv celor cu cerinţe educaţionale speciale. Pentru copiii cu cerinţe educative speciale, care participă la programul educațional derulat în învățământul preșcolar, se respectă în totalitate legislaţia în vigoare, precum si principiile care fundamentează protecţia şi educaţia acestor categorii de copii.
Art. 13 – În toată activitatea desfăşurată în învăţământul preşcolar se respectă dreptul copilului la joc ca formă de activitate, metodă, procedeu şi mijloc de realizare a demersurilor educaţionale.
Regulamentul de ordine interioara a fost conceput tinand seama de prevederile urmatoarelor acte normative : Legea Invatamantului Preuniversitar, Statulul personalului didactic, Contractului Colectiv de Munca, Regulamentul de Organizare si Functionare al Unitatilor de Invatamant Preuniversitar, nr. 5726/06.08.2024, Legea nr.544/2002-privind liberul acces la informatiile de interes public.
Scopul sau este de a completa Regulamentul de Organizare si Functionare a Unitatilor de Invatamant Preuniversitar cu prevederi specifice Gradinitei cu program prelungit „Piticot” Constanta.
Regulamentul conţine normele de organizare şi funcţionare ale gradinitei,
prevederile sale fiind obligatorii pentru prescolari, educatoare, părinţi si personalul de ingrijire.
Prevederile actualului Regulament de Ordine Interioara vor fi completate si imbunatatite periodic de catre Consiliul de Administratie, pe baza propunerilor primite de la educatoare, parinti sau la aparitia altor noi acte normative.
Gradinita cu program prelungit „Piticot” Constanta isi desfasoara activitatea in conformitate cu legislatia in vigoare, cu normele stabilite de catre Ministerul Educatiei si ISJ- Constanta, aplicand in acelasi timp prevederile unitatilor private.
Regulile de disciplina stabilite prin aceste documente sunt obligatorii pentru toti angajatii gradinitei, pe intreaga durata a anului de invatamant, acestia trebuind sa actioneze pentru aplicarea lor intocmai.
Conducerea gradinitei va aduce la cunostinta- ori de cate ori este nevoie- schimbari ale normarilor si alte masuri stabilite de Consiliul de administratie sau de forurile superioare.
Prescolarii si parintii acestora sunt obligati sa respecte prevederile Regulamentului de ordine interioara.
Parintii sunt rugati sa sprijine si sa ajute in permanent gradinita , sa prezinte propuneri in vederea cresterii calitatii actului instructiv-educativ, a ordinii si disciplinei in gradinita si in afara ei, in realizarea obiectivelor invatamantului.
STRCTURA ANULUI SCOLAR 2025 – 2026
Structura anului scolar apare la inceputul anului scolar de regula prin Ordin de ministru. In anul scolar 2025 – 2026, Ordinul de ministru care ne aduce la cunostiinta modificarile aparute in structura anului scolar este OM 3463/04.03.2025. Conform acestui ordin cursurile incep pe 08.09.2025 si se termina pe 19 iunie 2026.
Intervale de cursuri:— de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 27 octombrie 2025;— de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025;— de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 20 februarie 2026, de luni 02. Martie pana vineri 3 aprilie, respectiv marti 15 aprilie, respectiv vineri 19 iunie- cursuri;
Intervale de vacanță:— de luni, 27 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025;— de luni, 22 decembrie 2025, până marți, 8 ianuarie 2026;— o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 23 februarie— 1 martie 2026;— de vineri, 06 aprilie 2026, până luni, 14 aprilie 2026;— de sâmbătă, 19 iunie 2026, până duminică, 8 septembrie 2026.„Fiecare unitate de învățământ comunică beneficiarilor primari ai educației și părinților/reprezentanților legali ai acestora, până la data de 1 aprilie 2026, structura detaliată a anului școlar, cu includerea deciziilor pentru elementele flexibile ale acesteia”, se arată în ordin.
PROGRAMUL DE DESFASURARE
AL ACTIVITATILOR IN GRADINITA
In Gradinita cu program prelungit „PITICOT” Constanta vor functiona in anul scolar 2025– 2026 un numar de 8 grupe dupa cum urmeaza: 2 grupe mici (3-4 ani ), 3 grupa mijlocie ( 4 -5 ani ) si 3 grupe mari ( 5 – 6 ani ).
PROGRAMUL GRADINITEI ESTE 8.00 – 17.00.
- Orele de curs se desfăşoară după următorul program: 8,00- 13,00 13.00-17.00
- Programul de lucru pentru personalul didactic 8,00 – 16,00
- Programul de lucru pentru personalul de ingrijire 08,00 – 16,00 10.00 – 18.00
- Programul de lucru pentru educatoarele de serviciu pe gradinita 7,30-13,00 si 12.30-17.30
- Programul de consultatii cu parintii
Marti : 16,30-17,30 Grupele mari
Miercuri: 16,30-17,30 Grupele mijlocii
Joi : 16.30-17,30 Grupele mici
LUNI 13,00-15,00 Comisia pentru curriculum
CAPITOLUL II
ORGANIZAREA SI CONDUCEREA GRADINITEI
Art.14. Conducerea gradinitei este asigurată de Consiliul profesoral, Consiliul de Administraţie, ca organe de decizie şi direcţiunea. Comisia pentru curriculum, Comisia de evaluare a calitatii educationale, Comisia de sanatate si securitate in munca, Comisia de prevenire si stingere a incendiilor, organe de lucru. Organigrama gradinitei care se aprobă în fiecare an de către Consiliul de administratie la propunerea Consiliului profesoral si este parte a prezentului regulament.
Aceste organe îşi desfăşoară activitatea pe baza unor planuri de muncă anuale şi semestriale supuse aprobării Consiliului de administraţie înainte de începerea cursurilor.
Art.15. Fiecare comisie va avea o mapă care va conţine: dosarul de procese-verbale, structura comisiei, regulamentul de funcţionare al comisiei şi alte acte normative privind activitatea comisiei, planurile de activitate, alte materiale. Mapa este administrată de responsabilul comisiei, şi va fi păstrată la director.
Art.16. Procesele verbale întocmite la fiecare şedinţă vor consemna ordinea de zi, absenţele motivate sau nu, hotărârile adoptate. Vor fi semnate de cei prezenţi, iar cei absenţi vor luare la cunoştinţă ulterior.
II.2 Organization staff schools Înscrierea copiilor în învăţământul preşcolar
Art. 17 – (1) Schools Primary and secondary education are required to educate, with priority within the school plan approved, students residing in the scope of the school concerned. Unităţile de învăţământ preşcolar sunt obligate să şcolarizeze, cu prioritate, în limita planului de şcolarizare aprobat, copiii care au domiciliul în aria de cuprindere a unităţii de învăţământ respective şi a celor de vârstă preşcolară mare. Enrollment is following a written request from the parent / guardian. Înscrierea se face în urma unei solicitări scrise din partea părintelui/tutorelui legal.
((2) Parent / legal guardian has the right to request enrollment of your son / daughter to another unit primary or secondary school, than that to which his residence is ascribed. Părintele/tutorele legal are dreptul de a solicita şcolarizarea fiului/fiicei sale la o altă unitate preşcolară decât cea la care domiciliul său este arondat. Enrollment is following a written request from the parent / guardian and approved by the board of education of the school where enrollment is sought, within the school plan approved by ensuring school students are in the scope of drive those undergraduate education. Înscrierea se face în urma unei solicitări scrise din partea părintelui/tutorelui legal şi se aprobă de către Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ preşcolar la care se solicită înscrierea, în limita planului de şcolarizare aprobat, după asigurarea şcolarizării copiilor aflaţi în aria de cuprindere a unității de învățământ respective.
(3) (3) Circumscripţia şcolară arondată fiecărei unităţi preşcolare este stabilită de Inspectoratul şcolar judeţean.
(4) (4) Public school units that have covered high school classes tuition plans, may include in the curriculum and classes for primary and lower secondary (middle school), with the county school inspectorates / Bucharest. Unităţile de învățământ preşcolar, cu personalitate juridică cu sprijinul autorităţilor locale şi al serviciului de evidență a populaţiei, au obligaţia de a face, anual, recensământul copiilor cu vârste cuprinse între 3-6 ani.(
Art. 18 – (1) Înscrierea copiilor în gradiniţe se face, anual, având la bază cadrul legal existent şi documentele emise de ME.
(2) La înscrierea copiilor în grădiniţele de stat nu se percep taxe de înscriere,la gradinitele particulare taxa de inscriere se fixeaza la inceputul anului scolar si se percepe o singura data, de regula la inscrierea copiilor in gradinita ;
(3) La înscrierea copiilor este interzisă discriminarea după orice fel de criteriu.
Art. 19 –(1) Unităţile de învăţământ preşcolar, pe baza adreselor/notelor ME referitoare la etapele de reînscriere/înscriere a copiilor în învăţământul preşcolar, stabilesc anual, în cadrul comisiei de mobilitate, calendarul privind reînscrierea/înscrierea copiilor pentru anul şcolar următor, precum şi criteriile de înscriere (specifice fiecărei unităţi) şi documentele necesare fiecărei etape.
(2) Calendarul elaborat, însoţit de criteriile stabilite sunt supuse spre aprobarea Consiliului de administraţie al unităţii.
(3) După aprobarea în consiliul de administraţie al unităţii, calendarul de desfăşurare a reînscrierilor/înscrierilor, a criteriilor şi documentelor necesare pentru fiecare situaţie în parte vor fi aduse la cunoştinţa celor interesaţi prin: afişare la loc vizibil, site-ul grădiniţei, flyere,cu 30 de zile înaintea perioadei de reînscrieri/înscrieri.
(4) De reînscrierea/înscrierea copiilor răspunde comisia de mobilitate, care centralizează datele după fiecare etapă.
(5) Datele centralizate după perioada de reînscriere, capacitatea instituţiei, planul de şcolarizare stau la baza stabilirii numărului de locuri pentru perioada de înscriere.
(6) Pentru înscrierea copiilor în grădiniţe vor fi afişate următoarele date:
- a) capacitatea grădiniţei
- b) numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare
- c) număr de locuri ocupate în etapa de reînscriere
- d) numărul de locuri disponibile pentru etapa de înscriere, pe grupe de vârstă.
(7) Actele necesare înscrierii copiilor în grădiniţe:
- a) cerere de înscriere specifică instituţiei
- b) copie după certificatul de naştere al copilului legalizată de director
- c) copie dupa cartile de identitate ale parintilor leglizate de director
- d) aviz epidemiologic eliberat de medicul de familie, adeverinţă vaccinari.
- e) după caz, rezultatele analizelor stabilite de DSP (valabile pentru grădiniţele cu program prelungit)
(8) În situaţia în care locurile rămân neocupate după perioada de înscriere, aceasta poate fi prelungită până la începutul anului şcolar.
(9) Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere a copiilor se consemnează în Registrul de evidenţă a înscrierilor copiilor şi catalogul grupei.
(10) Dosarele personale ale copiilor vor fi pastrate in dulapuri incuiate, iar unitatea va raspunde de siguranta pastrarii acestora.
Art. 20 – (1) Transferul copilului de la o grădiniţă la alta se face la cererea părinţilor sau a sustinatorilor legali, cu avizul unităţii primitoare, în limita locurilor planificate.
(2) Transferul se realizează de regulă la începutul anului şcolar sau în timpul anului şcolar în următoarele situaţii :
- a) la schimbarea domiciliului părinţilor, susţinătorilor legali ;
- b) în cazul unor probleme sociale, emoţionale, de sănătate, dificultăţi de adaptare.
(3) Pentru efectuarea transferului copiilor dintr-o unitate de învăţământ în alta nu se percep taxe.
Art. 21 – Scoaterea copilului din evidenţa grădiniţei se face în următoarele situaţii:
- a) în caz de boală infecţioasă cronică, cu avizul medicului.
- b) în cazul în care copilul absentează 30 zile consecutiv, fără motivare.
- c) în situaţia în care părintele/tutorele nu poate suporte cheltuiala privind plata stabilita prin contract la inceputul anului scolar ;
Art.22 – Pentru menţinerea frecvenţei copiilor, conducerea grădiniţei va lua măsurile necesare care vor fi aduse din timp la cunoştinţa părinților şi a cadrelor didactice, direct răspunzătoare de aceasta.
Accesul în unitățile de învăţământ preşcolar
Art. 23 – (1) Accesul copiilor în instituţia de învăţământ se face prin intrarea stabilită, semnalizată cu o bandă pe care scrie „Acces copii”; copiii vor fi însoţiţi de către părinţi/tutori legali, fraţi, bunici, pana la intrarea in gradinita; la intrarea in gradinita asistenta medicala va face triajul epidemiologic si va controla temperatura fiecarui copil in locul special amenajat, numit „zona termoscanare”. In timp ce copilul este la triaj, parintele asteapta in zona numita „zona de asteptare”. Daca tempera unui copil este mai mare de 37,3 grade, copilul este lasat sa astepte 2 – 3 minute, dupa care i se reia temperatura. Daca aceasta este tot peste 37,3 grade, copilul va pleca acasa impreuna cu parintele. La revenire parintele va prezenta aviz de la medic cu „Clinic sanatos”, „Apt pentru a frecventa colectivitatea”. Fiecare cadru didactic va face cunoscut acest lucru părinţilor, într-o şedinţă, cu semnătura de luare la cunoştinţă.
(2) Uşa de la intrare este deschisă, în intervalele de timp agreate de comun acord cu părinții; accesul este monitorizat de către o persoană desemnată de conducerea unităţii; intrarea copiilor in gradinita este permisa in intervalul orar 8.00 – 8.45.
(3) Uşa de la intrare, se va închide în intervalele de timp în care se desfăşoară activităţile specifice cu preşcolarii, servirea mesei şi activităţile de relaxare, odihnă;
(4) În intervalul de timp în care uşile sunt închise, „vizitatorii” care doresc să intre în spaţiul interior grădiniţei vor avea acces numai cu permisiunea conducerii unității si in cazuri exceptionale;Toti vizitatorii vor purta masti, manusi, papuci de unica folosinta;
(5) Plecarea copiilor acasa se va face in functie de programul ales de parinte, respectiv:11.45 – 12.00 cei de la program scurt, 12.45 – 13.00, cei de la program mediu si 16.30 -17.00 pentru cei de la program lung
Art. 24 – (1) Accesul personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic se face prin aceeaşi intrare cu copiii, în intervalul de timp corespunzător funcționării unității de învățământ și în conformitate cu turele stabilite de conducerea unității; in interiorul gradinitei este obligatorie purtarea mastii de protectie si dezinfectarea mainilor ori de cate ori este nevoie; dupa triaj, personalul gradinitei se va deplasa la vestiar pentru a-si schimba imbracamintea si incaltamintea.
(2) Personalul de conducere, didactic, nedidactic poartă pe durata programului de lucru ecusonul personalizat;
(3) Personalul angajat are un comportament adecvat faţă de copii, părinţi, cadre didactice, alte persoane, pe toată durata programului, respectă orele de program, precum și codul de etică profesională.
Art. 25 – (1) Accesul părinţilor, tutorilor legali în unitatea de învăţământ este interzis pe toata perioada pandemiei. Parintii vor insoti copiii pana la intrarea in gradinita, vor fi evaluati din punct de vedere al sanatatii si vor fi preluati de catre personalul gradinitei si care ii va schimba incaltamintea, ii va dezinfecta mainile si il va introduce in sala de grupa.
(2) La activităţile educative, extraşcolare, şedinţe şi lectorate cu părinţii, alte evenimente la care sunt invitaţi părinţii precum şi reprezentanţi ai comunităţii, aceştia vor sta in curtea gradinitei, in amfiteatru si vor purta masca;
Art. 26 – (1) Accesul în curtea grădiniţei va fi posibil prin poarta de intrare a copiilor; prin locurile marcate cu sageti corespunzatoare.
(2) În perioada din zi în care copiii desfăşoară activităţi în aer liber, în curtea grădiniţei, poarta de intrare va fi închisă iar accesul parintilor va fi interzis;
Art. 27- Este interzis accesul în instituţia preşcolară a persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice sau însoţite de câini; este intrzis fumatul in unitatea de invatamant.
Art. 28– Personalul care monitorizează intrarea persoanelor în unitatea de învăţământ aduce la cunoştinţa conducerii unităţii, orice problemă identificată care poate perturba liniştea, poate aduce atingere copiilor, personalului angajat.
Accesul persoanelor straine in unitatea de invatamant
Stabilirea metodologiei privind accesul in unitate al persoanelor straine;
Stabilirea responsabilitatilor privind gestionarea modului de acces in unitatea de invatamant.
Procedura se aplică si se adreseaza tuturor persoanelor care intra in unitatea de invatamant;
- Persoane straine din exteriorul scolii care au probleme in unitatea de invatamant (parinti, inspectori, alte persoane )
Aplicabilitatea ei demareaza din momentul aprobării ei de către directorul unităţii de învăţământ şi înregistrarea în registrul de intrări-ieşiri, in manualul calitatii si in ROI ;
Accesul persoanelor straine
1.Accesul persoanelor străine se va face doar pe intrarea principală.
- Toate persoanele din afara unităţii care intra în unitate vor fi legitimate de personalul de serviciu – care înregistrează datele din B.I/C.I în registrul special de intrare-iesire în/din unitate-(numit Registrul pentru evidenta vizitatorilor), ora intrării, motivul vizitei şi compartimentul/persoana la care doreşte să meargă.
- B. I / C. I vor ramâne la porta pe întreaga durată a vizitei, urmând să fie recuperate la iesirea din unitatea scolară.
- Personalul de pază răspunde în orice moment de prezenţa oricărei persoane străine în incinta scolii.
- Persoanele străine se legitimează în incinta scolii cu ecusonul „Vizitator”.
- Personalul de monitorizare şi control cum ar fi : inspectori şcolari, inspectori de specialitate, inspectori generali, ministru, etc., se legitimează, se consemnează în Registrul pentru evidenta vizitatorilor, dar nu li se opreşte CI şi nici nu primesc legitimaţie de vizitatori.
- La părăsirea unitatii, în acelasi registru, personalul de pază completează data iesirii din unitatea scolară, după ce a înapoiat ecusonul de vizitator.
- În cazul în care persoanele străine pătrund în unitate fără a se legitima şi a fi înregistrate în registrul de intrări-ieşiri de la poartă, directorul unităţii/profesorul de serviciu va solicita intervenţia poliţiei şi aplicarea prevederilor legii nr. 61 privind interzicerea accesului persoanelor străine în instituţiile publice.
- Este interzis accesul în unitate a persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice sau a celor turbulente, a celor avand un comportament agresiv, precum si a celor care au intentia vadita de a deranja ordinea si linistea in institutia de invatamant.
- Se interzice intrarea vizitatorilor insotiti de caini, sau care au asupra lor arme sau obiecte contondente , substante toxice, explozivo-pirotehnice, iritante-lacrimogene sau usor imflamabile, publicatii avand character obscene sau instigator, precum si stupefiante sau bauturi alcoolice.
- Accesul parintilor in unitatea de invatamant este permis in urmatoarele cazuri:
- La solicitarea educatoarelor sau a conducerii unitatii;
- La sedintele/consultatiile/lectoratele cu parintii organizate de personalul didactic in unitatea de invatamant.
- Pentru rezolvarea unor probleme referitoare la acte/ documente sau in alte situatii scolare care implica relatia directa a parintilor cu reprezentantii legali, cu personalul secretariatului unitatii, educatoarei sau conducerii unitatii;
- La intalnirile solicitate de parinti programate de comun acord cu educatoarele sau conducerea unitatii;
- La diferite evenimente publice si activitati scolare si extrascolare organizate in incinta unitatilor de invatamant la care sunt invitati sa participe parintii/ reprezentantii legali/ reprezentantii comunitatii;
- Parintii pot astepta copiii de la cursuri la intrarea din spatele unitatii;
- In cazul unor situatii speciale prevazute in ROI
12.Vizitatorii au obligatia, sa respecte reglementarile interne ale unitatii de invatamant referitoare la accesul in unitate si sa nu paraseasca locul stabilit pentru intalnirea cu persoanele din gradinita. Se interzice accesul vizitatorilor in alte spatii decat cele stabilite conform declaratiei initiale fara acordul conducerii unitatii de invatamant. Nerespectarea acestor prevederi poate conduce la evacuarea din perimetrul unitatii a persoanelor respective, de catre organele abilitate si/sau la interzicerea ulterioarea a accesului acesteia in gradinita;
- Accesul cu masini este valabil doar in parcarea din spatele unitatii de invatamant;
14.In cazul unor incidente grave care tind sa afecteze ordinea publica va fi anuntata conducerea unitatii sau organele de politie/ jandarmerie.
ORGANE DE DECIZIE
Consiliul profesoral
Art.29. Consiliul profesoral se constituie din cadrele didactice care au norma de baza în gradinita şi care au obligaţia de a participa la toate şedinţele Consiliului.
Art.30. Preşedintele Consiliului profesoral este directorul şcolii.
Art.31. Data şedinţelor ordinare se anunţă cu 3 zile înainte. Şedinţele extraordinare se anunţă cât mai operativ.
Art.32. Hotărârile Consiliului profesoral se adoptă cu majoritate simplă şi sunt obligatorii pentru tot personalul şi toţi prescolarii.
Art. 33. Consiliul profesoral are următoarele atribuţii:
- a) Aprobă reprezentanţii săi în Consiliul de Administraţie si in Consiliul pentru curriculum.
- b) Dezbate şi adoptă variante de proiecte curriculare, oferta curriculara, număr de grupe formate şi profilul acestora.
- c) Aprobă proiectul planului de şcolarizare.
- d) Validează situaţia şcolară la sfârşit de semestru şi de an şcolar.
- e) Decide asupra aplicării de recompense sau de sancţiuni în conformitate cu prezentul regulament.
- f) Avizeaza PDI-ul gradinitei, Planul managerial si celelalte planuri de activitate ale tuturor comisiilor din gradinita;
- f) Absenta nemotivata la Consiliul Profesoral atrage pierderea punctajului corespunzător din fişa de evaluare
Consiliul de administraţie
Art. 34. Consiliul de administraţie este constituit din 7 membri. Numărul de membri şi componenta sa sunt aprobate în fiecare an şcolar în prima şedinţă a Consiliului profesoral, de regulă înainte de începerea cursurilor, pe baza propunerii Consiliului profesoral anterior. Componenţa Consiliului de administraţie este în conformitate cu art. 35 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitarsi a art. 1 din Ordinul pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare si functionare a Consiliilor de administratie din unitatile de invatamant preuniversitar. Secretarul Consiliului de administraţie este numit de director dintre membrii acestuia, având atribuţia de a consemna, într-un registru special, procesele verbale ale şedinţelor.
Art.35. Din Consiliul de administraţie face parte: Directorul gradinitei care este si presedintele Consiliului de administratie, responsabilul Comisiei pentru curriculum, responsabilul CEAC, un reprezentant al cadrelor didactice , un reprezentant al Societatii comerciale care finanteaza unitatea, Contabilul sef, un reprezentant al părinţilor (de regulă preşedintele Comitetului reprezentativ al părinţilor). In gradinitele particulare presedintele Consiliului de administratie poate fi reprezentantul societatii comerciale care finanteaza unitatea de invatamant. La şedinţele Consiliului de Administraţie participă, ca observator, liderul sindical, daca este cazul. Punctul său de vedere se consemnează în procesul verbal – liderul semnează procesul verbal , dar nu voteaza. In calitate de invitaţi pot participa reprezentanţi ai părinţilor, ai Consiliului local, ai institutiilor partenere, atunci când sunt discutate probleme specifice activităţii acestora .
Art.36. Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe lună pe baza unui grafic stabilit la începutul anului şcolar (convocarea se face cu minimum 3 zile înainte) precum şi în şedinţe extraordinare la solicitarea directorului sau a 1/3 din membrii săi. Şedinţele extraordinare se convoacă in timp optim.
Art.37. Competenţele Consiliului de administraţie sunt cele prevăzute în art. 33 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
ORGANE DE LUCRU
Art. 38. La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează comisii:
- cu caracter permanent;
- cu caracter temporar;
- cu caracter ocazional.
(1) Comisiile cu caracter permanent sunt:
- a) Comisia pentru curriculum;
- b) Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii;
- c) Comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă;
- d) Comisia pentru controlul managerial intern;
- e) Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii.
- f) Comisia pentru mentorat didactic si formare in cariera didactica.
( 2 )Comisiile cu caracter permanent îşi desfăşoară activitatea pe tot parcursul anului şcolar, comisiile cu caracter temporar îşi desfăşoară activitatea doar în anumite perioade ale anului şcolar, iar comisiile cu caracter ocazional sunt înfiinţate ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specifice apărute la nivelul unităţii de învăţământ.
(3) Comisiile cu caracter temporar şi ocazional vor fi stabilite de fiecare unitate de învăţământ, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ
Art. 39. Comisiile se constituie anual, la propunerea Consililui profesoral (Consiliul de adminstraţie putând decide formarea şi a altor comisii) iar responsabilii comisiilor sunt numiţi de Consiliul de administraţie.
Comisia pentru curriculum
Art. 40. Comisiile pentru curriculum se constituie pe arii curriculare sau pe discipline, conform hotărârii Consiliului de administraţie.
Comisiile pentru curriculum elaborează, pana la sfârşitul anului şcolar curent, in fiecare an, o preîncadrare a cadrelor didactice pentru anul şcolar următor, ţinându-se cont de continuitate si de planul de şcolarizare aprobat de ISJ.
Comisia pentru Curriculum din gradinita este condusa de un responsabil si doi membrii.
CONTINUTUL MAPEI PENTRU CURRICULUM
- Decizia de numire a responsabilului de comisie.
- Atributiile primite conform decizie ca responsabil de comisie.
- Programe de activitati semestriale si anuale (activitati de formare continua,schimburi de experinta,etc)
- Tematica lunara a sedintelor comisiei pentru curriculum aprobata de director.
- Componenta comisiei pentru curriculum(nominal,grade didactice,perfectionari,vechime , varsta, incadrarea pe grupe , responsabilitati pentru fiecare membru al comisie,etc)
- Structura grupelor pe nivele de virsta.
- Planificarile calendaristice ale membrilor comisie(aprobate de responsabil si director)
- Informari semestriale sau la cererea directorului asupra activitatii comisiei ( prezentate in Consiliul profesoral).
- Modele de: planificari calendaristice, proiectarea unitatilor de invatare, evaluarea competentelor, instrumente de evaluare continua si sumativa, etc.(aprobate in cadrul comisie)
- Propuneri pentru : oferta educationala a gradinitei, activitati obtionale , resurse materiale si umane
- Programe de pregatire speciala a prescolarilor cu nevoi speciale.
- Fise de evaluare pentru calificativele anuale ale fiecarui membru al comisie.
- Fise de observatie a lectiilor pentru fiecare membru al comisiei.
- Rapoarte de analiza semestriala si anuala a activitatii comisiei.
- Alte documente specifice
Art.41. Comisia de organizare a serviciului pe unitate este formată din 3 membri şi este condusă de un responsabil desemnat de Consiliul de administraţie la începutul fiecărui an şcolar.
Art.42. Comisia organizează serviciul pe gradinita pentru toate cadrele didactice. Planificarea se face în două exemplare, unul la comisie şi unul la director. Comisia afişează planificarea educatoarelor de serviciu pe gradinita în Cabinetul metodic şi la avizierul de la intrarea în gradinita.
Art.43. Educatoarea de serviciu asigura buna desfasurare a activitatii in ziua respectiva
Zilnic, serviciul pe gradinita va fi asigurat de educatoarele programate. Programarea serviciului pe gradinita se semnează in registrul de procesa-verbale al educatoarei de serviciu
Sarcinile educatoarei de serviciu:
– se prezintă la gradinita cu 30 minute înainte de începerea programului
– organizează serviciul pe gradinita
– verifica prezenta la grupe
– supraveghează starea de disciplină a copiilor în timpul pauzelor
– supraveghează să nu se produca dezordine la spalator
– semnalează absenţa de la program a cadrelor didactice si informeaza conducerea
– anunţă conducerea gradinitei şi concomitent organele de ordine şi de intervenţie în cazul producerii unor evenimente deosebite (incendii, ameninţări prin telefon, urgente medicale, etc.) . Apeleaza numarul de telefon 112 .
– întocmeşte la sfârşitul programului un proces verbal în care consemnează modul în care s-a desfăşurat programul şi evenimentele deosebite care au avut loc în timpul serviciului , propune masuri de inlaturare a unor disfunctionalitati si de imbunatatire a activitatii ;
– se asigura ca poarta este închisă pe timpul desfăşurării programului si se deschide doar pentru a permite intrarea anumitor persoane(corn si lapte, Sanepid, inspectori scolari,etc.)
– dacă în gradinita se desfăşoară activităţii extraşcolare va sprijinii educatoarea organizator.
– supravegheaza respectarea normelor de portectie a muncii , PSI si de protectie a mediului , ia masuri operative in caz de necesitate;
– la sfarsitul orelor educatoarea de serviciu supraveghează intrarea principala şi ieşirea prescolarilor la sfârşitul programului astfel încât să nu se producă accidente sau conflicte
Dacă educatoarea de serviciu nu-şi realizează atribuţiile va fi depunctata, la propunerea şefului Comisiei metodice, în fişa de evaluare anuală.
Comisia de activităţi extracurriculare
Art.44. Componenţa comisiei este stabilită in consiliul profesoral si aprobata de Consiliul de Administraţie.
Pe ani de studiu şi pe tipuri de activităţi se alege câte un responsabil (sportiv, artistic, ştiinţific, timp liber, vacanţe).
Art.45. Comisia are următoarele atribuţii:
-elaboreaza planul activitatilor extracurriculare pe semestru/anual
-urmareste realizarea activitatilor din plan;
-centralizează: optionalele propuse de fiecare grupa, copiii participanţi, programul activitatilor
-propune activităţi pentru petrecerea timpului liber (spectacole, teatre de papusi, sezatori)
-coordonează pregătirea şi desfăşurarea serbărilor şcolare, a concursurilor şcolare.
Comisia pentru mentorat si formare in cariera didactica
Art.46. Comisia de mentorat si formare continua in cariera didactica se constituie la începutul fiecărui an şcolar, fiind formată din 3 membri, şeful comisiei fiind responsabilul Comisiei pentru curriculum.
Art.47. Comisia se întruneşte lunar şi ori de câte ori este nevoie.
Art.48. Scopurile Comisiei pentru mentorat si formare continua in cariera didactica sunt:
-sprijinirea personalului didactic în aplicarea reformei sistemului educaţional şi în îmbunătăţirea activităţii didactice
-informarea promptă a personalului didactic cu privire la planuri de învăţământ, curriculum, programe şcolare, etc, şi a modului de aplicare a acestora.
Art.49. Atribuţiile Comisiei pentru curriculum sunt:
-să menţină permanent contactul cu I.S.J-ul , informându-se cu privire la modificările ce pot apărea în curriculum, modalităţi de evaluare şi a modului de aplicare a acestora;
– să menţioneze legătura cu instituţiile abilitate cu formarea şi perfecţionarea continuă
să informeze personalul didactic de modificările care apar;
-să elaboreze materiale de sinteză pe diferite teme (curriculum, evaluare, metode şi strategii didactice, manuale alternative, consiliere şi orientare, etc.);
-să sprijine personalul didactic prin stagii de formare în activitatea de perfecţionare şi
susţinere a examenelor de grade didactice;
-să sprijine, din punct de vedere metodic, cadrele didactice aflate la începutul activităţii didactice;
-să organizeze seminarii, lecţii deschise, discuţii pe diferite probleme.
Comitetul de securitate şi sănătate în muncă
Art.50. Este constituită şi funcţionează în conformitate cu Legea 90/1996 privind normele generale de protecţie a muncii.
Art.51. Comisia de protecţie a muncii are în componenţă: responsabilul comisiei, lucratorul desemnat si reprezentantul lucratorilor.
Art.52. Componenţa comisiei se stabileşte la fiecare început de an şcolar şi este coordonată de un responsabil desemnat de Consiliul de administraţie.
Art.53. Atribuţiile Comisiei de protecţie a muncii constau în:
- elaborarea normelor de protecţie a muncii pe diferite compartimente şi activităţi ţinând cont de riscurile şi accidentele ce pot interveni.
- organizarea instructajelor de protecţie a muncii pe activităţi (la fiecare doua luni)
- efectuarea instructajelor de protecţie a muncii pentru activităţi extracurriculare (de către conducătorii activităţilor)
- elaborarea de materiale informative cu privire la riscurile de accidente ce pot apărea în gradinita şi în afara gradinitei
- asigurarea condiţiilor normale de desfăşurare a activităţilor şcolii în colaborarea cu administraţia.
Art.54. Comisia de protecţie a muncii se întruneşte semestrial şi ori de câte ori este nevoie.
Art.55. Comisia de Cruce Roşie face parte din Comisia de protecţie a muncii.
- Comisia este formată din 3 membri dintre care Consiliul de administraţie desemnează un responsabil.
- Comisia ia măsuri de echipare a trusei de prim ajutor si acorda măsuri de instruire a cadrelor didactice şi a copiilor privind acordarea primului ajutor în caz de accidente.
- Comisia funcţionează pe baza unui program de activitate anual.
- Comisia asigură informarea copiilor privind măsurile de prevenire şi înlăturare a unor maladii.
- Comisia difuzează în toate grupele sfaturi generale privind igiena personală şi colectivă.
Comisia organizează un cerc „Sanitarii pricepuţi”; pregăteşte echipaje care participă la concursuri specifice.
- Comisia are legături cu Crucea Roşie, căreia i se subordonează, cât şi cu cabinetul medical care au ca scop menţinerea sănătăţii copiilor.
- Comisia colaborează cu medicul scolii
Comisia de prevenire şi stingere a incendiilor (PSI)
Art.56. Atribuţiile comisiei PSI sunt:
- Organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor prin planul anual de muncă.
- Urmăreşte realizarea acţiunilor stabilite şi prezintă periodic normele şi sarcinile de prevenire şi stingere ce revin personalului şi copiilor precum şi consecinţele diferitelor manifestări de neglijenţă şi nepăsare.
- întocmeşte necesarul de mijloace şi materiale pentru PSI şi solicită conducătorului de unitate fondurile necesare.
- Difuzează în sălile de grupa, cabinete, holuri etc, planurile de evacuare în caz de incendiu şi normele de comportare în caz de incendiu.
- Elaborează materiale informative şi de documentare care să fie utilizate de cadrele didactice în activitatea de prevenire a incendiilor.
Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii
Art. 57. (1) Comisia pentru evaluare si asigurarea calitatii este formata din 7 membri. Conducerea ei operativa este asigurata de conducatorul organizatiei sau de un coordonator desemnat de acesta.
(2) Componenta CEAC cuprinde, in numar relativ egal:
a) reprezentanti ai corpului profesoral;
b) reprezentanti ai parintilor ;
c) reprezentanti societatii comerciale;
d) reprezentanti ai consiliului local;
3) Conducerea operativa a CEAC este asigurata de director;
4) CEAC are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza si coordoneaza aplicarea procedurilor si activitatilor de evaluare si asigurare a calitatii,aprobate de conducerea gradinitei,conform domeniilor si criteriilor prevazute de legislatia in vigoare;
b) elaboreaza anual un raport de evaluare interna privind calitatea educatiei in gradinita,pe baza caruia directorul elaboreaza raportul general privind starea si calitatea invatamantului din unitate; raportul este adus la cunostinta tuturor beneficiarilor ,prin afisare sau publicare si este pus la dispozitia evaluatorului extern;
c) elaboreaza propuneri de imbunatatire a calitatii educatiei;
d)coopereaza cu agentia romana specializata penmtru asigurarea calitatii ,cu alte agentii si organisme abilitate sau institutii similare din tara sau strainatate ,potrivit legii;
5) Orice control sau evaluare externa a calitatii,din partea Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar sau ME se va baza pe analiza raportului de evaluare interna a activitatii din unitatea scolara;
6) Comisia pentru evaluare si asigurarea calitatii functioneaza pe baza unui Regulament de organizare si functionare propriu
ASIGURAREA SECURITATII COPIILOR SI A PERSONALULUI GRADINITEI ( COMISIA DE PREVENIRE SI COMBATERE A VIOLENTEI IN MEDIUL SCOLAR)
Art. 70. 1) Conform Anexei la OMECT nr. 1409/29.06.2007, privind Strategia MEN cu privire la reducerea fenomenului de violentă în unitătile de învătământ preuniversitar , Comisia pentru prevenirea si combaterea violentei în mediul scolar,de la nivelul unitătii scolare are următoarele responsabilităti:
– elaborează si aplică Planul Operational al Unitătii Scolare Privind Reducerea Fenomenului Violentei
– elaborarea acestui Plan Operational al Unitătii Scolare Privind Reducerea Fenomenului Violentei,se realizează la începutul anului scolar, până la 30 septembrie, pe baza principiilor, actiunilor si recomandărilor generale referitoare la prevenirea si combaterea violentei în mediul scolar, incluse în Strategia Natională a OME N, cât si pe baza Planului ISJ si a Planului Operational Minimal al unitătilor scolare privind reducerea fenomenului violentei în mediul scolar
– evaluează modul de îndeplinire a obiectivelor incluse în cadrul Planului Operational Privind Reducerea Fenomenului Violentei la nivelul unitătii scolare
– monitorizează modul în care, la nivelul unitătii scolare, se respectă, se promovează si se garantează drepturile copilului stabilite prin Legea nr.272/21.06.2004
-realizează semestrial raportul referitor la elaborarea,aplicarea si evaluarea modului de îndeplinire a obiectivelor incluse în Planul Operational al unitătii scolare privind reducerea fenomenului violentei . Acest raport se prezintă în consiliul profesoral si se regăseste în formă sintetizată si în raportul general privind starea si calitatea învătământului din unitatea scolară.
2) Rapoartele semestriale pot fi înaintate către ISJ, la cererea acestuia.
CAPITOLUL III
PROCESUL INSTRUCTIV -EDUCATIV
Procesul de învăţământ. Standardele procesului de învăţământ.
Art.58 . In cadrul procesului de învăţământ, cadrele didactice exercită asupra copiilor, în mod conştient şi sistematic, un ansamblu de acţiuni pentru formarea personalităţii acestora în concordanţă cu cerinţele idealului educaţional prevăzut de Legea învăţământului.
In procesul instructiv – educativ rolul conducător îl are cadrul didactic care conduce acest proces potrivit obiectivelor activităţii, aplicate diferenţiat în funcţie de contextul acestora si axate pe invatarea centrata pe copil.
în procesul instructiv – educativ cadrul didactic interacţionează şi conlucrează cu elevii.
Predarea este activitatea cadrului didactic de comunicare a cunoştinţelor, de organizare, coordonare şi stimulare a activităţii copiilor în vederea asigurării unui cadru adecvat formării personalităţii acestora.
Invăţarea înglobează totalitatea acţiunilor pe care trebuie să le întreprindă copilul în procesul de învăţământ.
In situatii speciale, predarea se poate face si on line, cu aprobarea ME.
Art.58. Procesul instructiv – educativ se realizează prin activităţi curriculare şi extracurriculare
Art.59. In învăţământ se urmăreşte realizarea competenţelor disciplinare, a capacităţilor metodologice şi a atitudinilor.
Competenţele disciplinare constau în capacităţi de muncă intelectuală, proprii unei gândiri sistematice şi în capacităţi de muncă intelectuală, proprii unei gândiri sistematice şi in capacităţi de comunicare.
Atitudinile fundamentale constau în comportamente necesare integrării în activitatea socio -economică în formarea de atitudini faţa de propria persoană şi societate.
Structura anului şcolar.
Art.60. Este cea stabilită de M.E în fiecare an şcolar.
Art.61. Deschiderea cursurilor se face în mod festiv pe baza unui program special, in prima zi a anului şcolar începând cu ora 8.00. Activitatea copiilor pe durata deschiderii anului scolar este asigurată de cadrele didactice desemnate de Consiliul de Administraţie care stabilesc repartizarea copiilor la grupe. In situatii speciale ( pandemie ) deschiderea festiva se face pe ore si clase, cu respectarea distantarii legale.
Art.62. Incheierea cursurilor se marchează prin serbarea de sfirsit de an, care are loc la o data ce se hotaraste in Consiliul profesoral. In cazuri de forta majora, serbarile nu vor avea loc.
Art.63. In cazuri de epidemii, calamităţi naturale sau condiţii improprii desfăşurării activităţii, Consiliul de administraţie suspendă cursurile cu aprobarea Inspectoratului Şcolar. In astfel de situaţii, Consiliul de administraţie va stabili măsuri de parcurgere integrală a programei până la sfârşitul anului şcolar. Aceste măsuri se aprobă de Consiliul profesoral.
Planuri cadru de învăţământ. Curriculum.
Art.64. Intreaga activitate desfăşurată de cadrele didactice cu copiii se realizează pe baza cunoaşterii temeinice şi respectării obligatorii a prevederilor planurilor cadru şi programelor şcolare, aprobate de M.E.C(pentru orele din trunchiul comun) şi a opţiunilor parintilor pe baza ofertei gradinitei (pentru disciplinele opţionale). Catedrele au obligaţia de a elabora programele pentru disciplinele opţionale şi a obţine aprobarea I.S.J. până la 01.10 a fiecărui an şcolar.
Art.65. Respectarea numărului de ore pentru fiecare disciplină (de trunchi comun sau opţional), a conţinutului programelor, şi parcurgerea integrală şi ritmică a materiei sunt obligatorii pentru toate cadrele didactice. Nerespectarea acestor cerinţe, predarea la un nivel scăzut sau la un nivel ce depăşeşte posibilităţile de înţelegere şi asimilare ale copiilor, constituie abateri şi se sancţionează conform prevederilor Statutului personalului didactic.
Art.66. Materia de studiu prevăzută în programele şcolare se repartizează pe lecţii prin proiectarea unitatilor de invatare si prin planificările curriculare anuale si semestriale care se întocmesc de fiecare cadru didactic pentru fiecare nivel de virsta înaintea începerii cursurilor.
Structura proiectarii unitatilor de invatare si a planificărilor este stabilită de fiecare catedră . Semestrial se întocmeşte planificarea calendaristică, pe teme/lecţii şi ore, iar proiectarea unitatilor de invatare se face pe toata durata anului scolar.
Planificările si proiectarea unitatilor de invatare se definitivează în plenul catedrei şi sunt aprobate de responsabilul comisiei pentru curriculum. Acesta le prezintă pentru vizare conducerii gradinitei in cel mult 2 săptămâni de la începerea fiecărui semestru. Un exemplar din proiectarea unitatilor de invatare si un exemplar din planificarea calendaristică se depun la mapa Comisiei metodice. Responsabilul comisie pentru curriculum verifică lunar stadiul parcurgerii programei.
Art.67. In gradinita se vor utiliza numai auxiliare aprobate de M.E.C.
Constituirea grupelor
Art.68. Grupele functioneaza cu efective de 18-23 copii si se constituie la începutul fiecarui an scolar după nivele de virsta, astfel încât grupele de studiu care se formează să nu fie mai mici de 15 copii dar nici mai mari de 25.
CAPITOLUL IV
RESURSE UMANE
CADRE DIDACTICE
Art.69. 1) Cadrele didactice au următoarele obligaţii:
-îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în fişa individuală a postului la termenele stabilite;
– îndeplinirea sarcinilor trasate de organele de decizie şi de lucru(de şefii acestora);
– de a participa la activităţile tuturor comisiilor din care fac parte;
– de a efectua proiectarea unitatilor de invatare, planificările si planurile de lectii si alte documente scolare şi de a le prezenta responsabililor de comisii metodice la termenele stabilite
– perfecţionarea continuă în specialitate şi psihopedagogică (prin studiu individual şi participarea la acţiunile de perfecţionare organizate de catedră, şcoală, I.S.J., susţinerea gradelor didactice şi reciclări periodice conform deciziei Consiliului de administraţie).
-pregătirea permanentă şi cu responsabilitate a tuturor activităţilor didactice.
– de întocmirea corectă şi transmiterea în termen a statisticilor şi informării solicitate de şefii comisiilor şi direcţiune;
-să folosească un limbaj corespunzător în relaţiile cu copiii, cu părinţii, cu celelalte cadre didactice şi personalul gradinitei;
-sa nu lezeze în nici un mod personalitatea copiilor, să nu primejduiască sănătatea lor fizică şi psihică;
-sunt interzise cu desăvârşire pedepsele corporale;
-să respecte deontologia profesională;
-să nu desfăşoare activităţi politice şi de prozelitism religios în şcoală;
-să nu lipsească nemotivat de la ore;
-să consemneze absenţele in catalog si statistica la sfirsitul catalogului;
-să ia măsuri de recuperare pentru copiii cu ritm mai lent de învăţare şi să desfăşoare activităţi suplimentare cu copiii capabili de performanţă;
-să respecte programa şcolară si ordinele M.E. privind volumul temelor pentru a nu suprasolicita copiii;
-sa facă evaluarea copiilor ţinând cont de prevederile regulilor de evaluare.
– sa nu vorbeasca la telefon in timpul orelor de serviciu decat in cazuri de exceptie
2) Cadrele aflate în primul an de activitate vor întocmi proiecte didactice.
3)Dacă la adresa unui cadru didactic se primesc, într-un an şcolar, reclamaţii (contestaţii) cu privire la calitatea procesului de predare-învăţare sau la corectitudinea evaluării, acesta va fi pus în discuţia catedrei care va înainta Consiliului de Administraţie propuneri corespunzătoare. Dacă acestea ţin de competenţa Consiliului profesoral sau I.S.J., vor fi prezentate acestor organe.
4) Educatoarele pot fotografia sau filma copiii din grupele lor, in cadrul activitatilor zilnice din gradinita, sau activitatile extracurriculare ( excursii, vizite,etc.), numai daca reprezentantul legal al minorului va semna consimtamantul pentru realizarea de materiale foto/video cu minorul. Aceste materiale pot fi postate de educatoare doar in grupul inchis/secret de pe facebook, grup creat si administrat de educatoarea grupei respective. Din grup fac parte doar parintii. Conducerea gradinitei desemneaza 3 persoane care fac parte din toate grupurile create de educatoare, care sa verifice/controleze ca postarile educatoarelor sa respecte drepurile si libertatile minorului, demnitatea acastuia. Aceste persoane sunt: Constantinescu Codruta, Ciocoiu Sanda si Lapadus Maria Catalina.
5) In cazuri exceptionale cadrele didactice pot desfasura activitati on line, cu acordul ISJ sau ME.
CAPITOLUL V
Raspunderea disciplinara a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic
Art. 71 Personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic raspund disciplinar pentru incalcarea indatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de munca, precum si pentru incalcarea normelor de comportare care dauneaza interesului invatamantului si prestigiului unitatii.
Art. 72. Sanctiunile disciplinare, care se pot aplica personalului prevăzut la art 71, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
- a) observaţie scrisă;
- b) avertisment
- c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
- d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
- e) destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
- f) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art.73 În unităţile învăţământului preuniversitar, propunerea de sancţionare se face de către director sau de cel puţin 1/3 din numărul total al membrilor consiliului de administraţie ori ai consiliului profesoral. Acelaşi drept îl au şi organele ierarhic superioare.
CAPITOLUL VI
RELATIILE SCOLII CU COMUNITATEA
Art.74 . Gradinita cu program prelungit „Piticot” Constanta se află în subordonarea directă a I.S.J. Responsabilitatea menţinerii unei relaţii permanente cu I.S.J. revine direcţiunii, responsabilului comisiei pentru curriculum şi tuturor cadrelor didactice desemnate în acest scop.
PARINTII
Art. 75 – Părinţii sunt beneficiari indirecţi ai educaţiei şi parteneri educaţionali ai instituţiei de învăţământ.
Art.76 – La începutul perioadei de şcolarizare, instituţia de învăţământ, prin reprezentantul societatii comerciale, încheie un Contract educaţional cu părinţii/tutorii legali ai preşcolarului, care este valabil pe toată durata unui an scolar. Obligaţiile părţilor sunt stipulate în contract, condiţiile în care contractul educaţional încetează de drept sunt:
- a) în cazul transferului copilului la o altă unitate preşcolară;
- b) dacă părintele semnatar decade din drepturile părinteşti, urmând a se încheia un nou acord cu celălalt părinte al copilului sau cu reprezentantul legal al acestuia;
- c) în situaţia încetării activităţii unităţii de învăţământ;
- d) la terminarea perioadei de şcolarizare a copilului în instituţia preşcolară.
Art. 77– Părinţii au următoarele drepturi:
- a) au dreptul să fie informaţi periodic referitor la dezvoltarea şi comportamentul propriilor copii;
- b) au dreptul să se intereseze numai referitor la situaţia propriilor copii;
- c) au dreptul de acces în incinta grădiniţei în următoarele cazuri:
– la aducerea copilului la grădiniţă/la plecarea lui din grădiniţă ;
– in situatia actuala, parintii aduc copilul doar pana la intrarea in gradinita de unde este preluat de un angajat al gradinitei,
– au fost solicitaţi sau programaţi pentru o discuţie cu directorul, cadrul didactic de la grupă ; in acest caz discutia va avea loc in curtea gradinitei, intr-un loc special amenajat.
– plătesc taxa gradinitei ;
– desfăşoară activităţi în comun cu cadrele didactice de la grupe;
– depun o cerere/alt document la secretariatul grădiniţei;
– participă la acţiunile educative, şedinţe cu părinţii, activităţi de consiliere, voluntariat, etc. ;
- d) au dreptul să se constituie în asociaţii cu personalitate juridică, conform legislaţiei în vigoare, care se organizează şi funcţionează după statut propriu.
- e) au dreptul să solicite rezolvarea unor stări conflictuale în care sunt implicaţi propriii copii, prin discuţii amiabile cu părţile implicate; dacă în urma acestor discuţii nu s-a ajuns la niciun rezultat, părinţii pot solicita în scris conducerii unităţii rezolvarea situaţiei sau, în caz de nerezolvare, ISJ;
- f) au dreptul de a propune meniuri pentru copii cu respectarea normelor sanitare specifice vârstei ;
Art. 78 – Părinţii au următoarele obligaţii:
- a) au obligaţia de a plăti lunar contravaloarea taxei pentru alimente stabilită de gradinita la începutul anului şcolar şi adusă la cunoştinţa părinţilor sub semnătură. Plata se poate face într-o singură tranşă. Obligaţia părinţilor este ca la sfârşitul fiecărei luni să aibă achitată taxa pentru alimente. Părinţii care nu plătesc la termen vor fi informaţi punctual pentru a fi recuperată suma neachitată. În caz de neachitare se va solicita consiliului de administraţie şi Consiliului reprezentativ al părinţilor să adopte o hotărâre cu privire la condiţionarea rămânerii copilului în grădiniţă numai dacă plata se efectuează integral de către părinte.
- b) au responsabilitatea de a informa unitatea de învăţământ asupra problemelor de sănătate ale copilului (boli), pentru a preîntâmpina anumite situaţii privind sănătatea colectivă, de a lua toate măsurile de izolare a copilului în situaţia unor îmbolnăviri, evitând astfel degradarea stării de sănătate a celorlalţi copii.
- c) au obligaţia de a asigura frecvenţa copilului, de a anunţa cadrul didactic dacă absentează pe motiv de boală sau pentru o perioadă mai lungă de timp, din alte motive, printr-o cerere adresată directorului menţionând motivul absenţelor ( concediu de odihnă părinţi, boală, alte motive) ; după 30 de zile de absenţă nemotivată, copilul va fi scos din evidenţele grădiniţei;
- d) au obligaţia ca, cel puţin o dată pe săptămână să ia legătura cu educatoarea de la grupă pentru a cunoaşte evoluţia copilului (in cadrul consultatiilor cu parintii);
- e) au responsabilitatea de a se comporta civilizat în relaţiile cu salariaţii instituţiei, fără a aduce atingere demnităţii acestora; este interzis părinţilor să agreseze fizic, psihic sau verbal preşcolarii şi personalul instituţiei;
- f) au obligaţia de a respecta programul grădiniţei afişat la intrare şi Regulamentul intern;
- g) au obligaţia de a respecta perioada de reînscriere/înscriere a copiilor în instituţie, conform etapelor stabilite şi anunţate pe site-ul grădiniţei, afişe, etc.;
- h) au obligaţia de a păstra curăţenia/ordinea în instituţia de învăţământ;
- i) au obligaţia de a respecta programul de activităţi la grupe, fără a deranja cadrul didactic în timpul orelor de program, cu excepţia unor probleme deosebite ( îmbolnăvirea copilului); părintele poate solicita prezenţa în sala de clasă în timpul activităţilor cu preşcolarii, cu depunerea unei solicitări în scris, adresată directorului instituţiei, doar in conditii exceptionale.
Art. 79 – (1) La începutul fiecărui an şcolar, în primele 2 săptămâni, cadrele didactice au obligația de a desfãşura Adunări generale ale pãrinţilor în scopul constituirii Comitetelor de pãrinţi pe grupe. Comitetele de pãrinţi pe clase se aleg prin vot, cu majoritate simplã.
(2) La nivelul fiecărei grupe funcţionează un comitet al părinţilor, compus din 3 persoane, 1 preşedinte şi doi membri, aleşi de adunarea generală a părinţilor grupei.
(3) Preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei grupe alcătuiesc Consiliul reprezentativ al părinţilor. Acesta îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul statut de înfiinţare, organizare şi funcţionare.
(4) Consiliul reprezentativ al părinţilor desemnează reprezentanţii părinţilor în Consiliul de administraţie al grădiniţei, în Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (CEAC) sau în alte comisii, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 80 – Comitetul de părinţi are următoarele atribuţii:
- a) sprijină conducerea grădiniţei şi cadrele didactice în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ;
- b) sprijină cadrul didactic în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;
- c) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu ale copiilor;
- d) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din grădiniţă.
Art. 81 – Consiliul Reprezentativ al Părinţilor are următoarele atribuţii:
- a) propune unităţilor de învăţământ preşcolar domeniile care să se studieze prin curriculumul la decizia grădiniţei;
- b) identifică surse de finanţare extrabugetară, constând în contribuții, donaţii, sponsorizãri etc., şi propune consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ preşcolar, la nivelul căreia se constituie, modul de folosire a acestora, în scopul dezvoltării bazei didactico-materiale, a realizării unor reparaţii, organizării unor activităţi, participării copiilor la concursuri specifice, festivaluri, etc.;
- c) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unitatea de învăţământ preşcolar şi instituţiile/organizaţiile cu rol educativ din comunitatea locală;
- d) susţine unitatea de învăţământ preşcolar în derularea programelor de prevenire şi de combatere a absenteismului şi a violenței în mediul şcolar;
- e) promovează imaginea unităţii de învăţământ preşcolar în comunitatea locală;
- f) se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a dialogului cultural;
- g) susţine unitatea de învăţământ preşcolar în organizarea şi desfăşurarea tuturor activităţilor;
- h) susţine conducerea unităţii de învățământ preşcolar în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;
- i) colaborează cu Comisia de protecţie a copilului, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei copiilor care au nevoie de ocrotire;
- j) sprijină conducerea unităţii de învăţământ preşcolar în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;
- k) susţine unitatea de învăţământ preşcolar în activitatea de consiliere şi support educaţional oferit părinţilor;
- l) se implică direct în derularea activităţilor din cadrul parteneriatelor ce se derulează în unitatea de învăţământ preşcolar, la solicitarea cadrelor didactice.
- m) sprijină conducerea unităţii de învăţământ preşcolar în asigurarea sănătăţii şi securităţii copiilor;
- n) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a activităţii copiilor, în spaţiul grădiniţei;
- o) susţine grădiniţa în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale (“Ziua grădiniţei”, )
Art. 82 – Personalul didactic nu operează cu fondurile Consiliului Reprezentativ al Părinţilor.
Relaţii cu alte instituţii şi cu comunitatea locala
Art.83. Gradinita cu program prelungit ”Piticot” Constanta întreţine relaţii de parteneriat cu autorităţile locale, judeţene, poliţia, biserica şi alte instituţii guvernamentale şi nonguvernamentale.
Reprezentanţii gradinitei în relaţiile cu comunitatea locală, organizaţiile guvernamentale şi nonguvernamentale sunt directoriul si educatoarele desemnate.
Art.84. Directorul planifică, în 2 săptămâni de la începerea anului şcolar, program de audienţe şi relaţii cu publicul.
Art.85. Cererile, reclamaţiile şi sesizările se înregistrează în registrul de intrări / ieşiri. Sesizările şi reclamaţiile se îndosariază într-un dosar special. Reclamaţiile şi sesizările anonime nu se iau în consideraţie. Solicitanţii vor primi răspuns în termen de o lună.
Capitolul VII
Sistemul de Control Managerial Intern
Art.87 – SCIM reprezintă ansamblul politicilor şi procedurilor concepute si implementate de catre managementul şi personalul entitaţii publice, în vederea furnizării unei asigurări rezonabile pentru: atingerea obiectivelor entităţii publice într-un mod economic, eficient şi eficace; respectarea regulilor externe şi a politicilor şi regulilor managementului; protejarea bunurilor şi a informaţiilor; prevenirea si depistarea fraudelor şi greşelilor; calitatea documentelor de contabilitate şi producerea în timp util de informaţii de incredere, referitoare la segmentul financiar şi de management. Este un instrument managerial utilizat pentru a furniza o asigurare rezonabilă că obiectivele managementului sunt indeplinite.
Art. 88 – Cadrul normativ care reglementeaza sistemul de control intern managerial este Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 946/2005, modificat şi completat prin Ordinul nr. 1649/17 februarie 2011 al Ministerului Finanţelor Publice pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern al entitităţilor publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial.
Art.89 – În cadrul grădiniţei cu personalitate juridică funcţionează Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de control managerial constituită prin Decizia directorului.
Art. 90 – Comisia are în componenţa sa 5 reprezentanţi ai structurilor organizatorice cu impact economic din cadrul grădiniţei cu personalitate juridică(administrator financiar, secretar, administrator de patrimoniu, cadre didactice).
Art. 91 – Atribuţiile comisiei SCIM sunt:
- a) elaborează programul de dezvoltare a sistemului de control managerial al grădiniţei, program care cuprinde obiective, acţiuni, responsabilităţi, termene, precum şi alte măsuri necesare dezvoltării acestuia cum ar fi elaborarea şi aplicarea procedurilor de sistem şi a celor operaţionale specifice pe activităţi, perfecţionarea profesională, etc. Elaborarea programului ţine seamă de regulile minimale de management conţinute de standardele de control intern aprobate prin Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 946/2005, cu modificările şi completările ulterioare, particularităţile organizatorice, funcţionale şi de atribuţii ale personalului şi structurile acestora, alte reglementări şi condiţii specifice;
- b) supune spre aprobare conducătorului grădiniţei cu personalitate juridică programul de dezvoltare a sistemului de control managerial, în termen de 30 de zile de la data elaborării sale;
- c) urmăreşte realizarea obiectivelor şi acţiunilor propuse prin program; acordă alte termene de realizare la solicitarea compartimentelor care le-au stabilit;
- d) asigură actualizarea periodică a programului, o dată la 12 luni sau mai des, după caz;
- e) urmăreşte elaborarea programelor de dezvoltare a subsistemelor de control managerial ale compartimentelor; acestea trebuie să reflecte şi inventarul operaţiunilor/activităţilor ce se desfăşoară în compartimentele respective;
- f) primeşte trimestrial, sau când este cazul, de la compartimentele grădiniţei cu personalitate juridică informări/rapoarte referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea sistemelor/subsistemelor proprii de control managerial, în raport cu programele adoptate, precum şi referiri la situaţiile deosebite şi la acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare, întreprinse în cadrul acestora;
- g) acolo unde se consideră oportun, îndrumă compartimentele din cadrul grădiniţei cu personalitate juridică în elaborarea programelor proprii, în realizarea şi actualizarea acestora şi/sau în alte activităţi legate de controlul managerial;
- h) prezintă conducătorului grădiniţei cu personalitate juridică, trimestrial, informări referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea sistemului de control managerial, în raport cu programul adoptat, la acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică întreprinse, precum şi la alte probleme apărute în legătură cu acest domeniu.
Art. 92 – Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii:
(1) asigură desfăşurarea lucrărilor Comisiei şi ale Secretariatului acesteia în bune condiţii.
(2) monitorizeză, coordonează şi îndrumă metodologic dezvoltarea sistemului de control managerial intern.
(3) aprobă şi asigură transmiterea în termenele stabilite a informărilor/raportărilor întocmite în cadrul Comisiei către părţile interesate: Conducătorului grădiniţei cu personalitate juridică şi Compartimentului de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern/managerial al Primăriei.
(4) urmăreşte respectarea termenelor decise de către Comisie şi decide asupra măsurilor ce se impun pentru respectarea lor.
(5) propune ordinea de zi şi conduce şedinţele Comisiei.
(6) decide asupra participării la şedinţele Comisiei şi a altor reprezentanţi din compartimentele grădiniţei cu personalitate juridică, a căror participare este necesară pentru clarificarea şi soluţionarea unor probleme specifice.
(7) decide asupra constituirii de subcomisii sau grupuri de lucru pentru desfăşurarea de activităţi cu specific în cadrul Comisiei.
Art. 93 – (1) Deciziile comisiei se iau prin consensul membrilor prezenţi.
(2) În situaţia în care consensul nu poate fi obţinut, preşedintele Comisiei poate propune luarea deciziei prin votul a jumătate plus unu din totalul membrilor prezenţi.
(3) În cazul în care se constată egalitate de voturi, votul preşedintelui Comisiei este decisiv.
Art. 94 – Nerespectarea atribuţiilor comisiei şi neimplementarea sistemului de control intern managerial conduce la imposibilitatea de a constata abaterile de la obiectivele propuse pe fiecare compartiment în parte, nu se pot analiza cauzele care le-au determinat şi nu se pot dispune măsuri corective sau preventive. De asemenea, nu se pot monitoriza riscurile de la nivelul compartimentelor şi nu se asigură administrarea fondurilor insituţiei în mod economic, eficient şi eficace.
ART. 95 – Regulamentul intern cuprind si reguli de protectia, igiena si securitatea muncii in cadrul unitatii, reguli prezentate in ANEXA fisei postului fiecarui salariat.
ART. 96 – Salariatii au dreptul la zile libere platite in cazul unor evenimente familiale deosebite sau in alte situatii, dupa cum urmeaza:
- Casatoria salariatului – 5 zile lucratoare
- Nasterea unui copil – 5 zile lucratoare + 10 zile lucratoare daca e urmat de un curs de puericultura(concediu paternal);
- Casatoria unui copil – 3 zile lucratoare;
- Decesul sotului/sotiei, copilului, parintilor, bunicilor, fratilor, surorilor salariatului sau a altor persoane aflate in intretinere – 3 zile lucratoare;
- Decesul socrilor salariatului – 3 zile lucratoare;
- Ingrijirea sanatatii copilului – 1 zi lucratoare, pentru familile cu 1-2 copii, respectiv 2 zile lucratoare pentru familiile cu mai mult de 3 copii;
- Donatorilor de sange conform legilor in vigoare.
In situatiile in care evenimentele familiale deosebite intervin in perioada efectuarii concediului de odihna, acesta se suspenda si va continua dupa efectuarea zilelor libere platite.
Art. 97 Salariatii mai beneficiaza si de zilele libere aprobate conform legilor in vigoare, dupa cum urmeaza:
- 1 ianuarie si 2 ianuarie – Anul Nou
- 6 – 7 ianuarie
- 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Romane
- 3 mai – Vinerea mare
- 5 – 6 mai – Pastele
- 1 mai – Ziua Muncii
- 23 si 24 iunie – Rusaliile
- 1 iunie – Ziua Internationala a Copilului
- 15 august – Adormirea Maicii Domnului
- 30 noiembrie – Sfantul Andrei
- 1 decembrie – Ziua Nationala a Romaniei
- 25 decembrie si 26 decembrie – Craciunul
Art. 98 1) Personalul Gradinitei P.P. „PITICOT” Constanta are urmatoarele drepturi:
- 25 de zile de concediu de odihna, anual;
- La zilele nelucratoare declarate libere prin lege;
- La invoiri din partea angajatorului, dupa cum urmeaza:
- a) pentru rezolvarea problemelor personale ale angajatilor ( de la cateva ore pe zi, pana la o zi de invoire pentru rezolvarea unor treburi urgente )sau in situatii de modificare a starii de sanatate, modificare care necesita o monitorizare de 24 ore, in vederea rezolvarii ulterioare cu prezentare la medic si la nevoie acordarea de concediu medical;
- b) pentru mamele a caror copii se imbolnavesc se pot acorda invoiri de pana la 3 zile, in situatia in care nu gasesc intelegere la medicul de familie de a i se acorda concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav.
CAPITOLUL VIII
DISPOZITII FINALE
Art.99. Prezentul regulament intră în vigoare de la data aprobării lui în Consiliul de administratie si este adus la cunostiinta tuturor cadrelor didactice, personalului administrativ, copii , parinti,etc.
Art.100. Toate dispoziţiile din regulamentele anterioare ce contravin prezentului regulament se anulează.
Art.101. Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru tot personalul didactic sau nedidactic al gradinitei, pentru parinti si copii.
Art.102. Modificările prezentului regulament se fac cu aprobarea Consiliului de administartie şi intră în vigoare în termen de o săptămână de la aprobare, interval în care este adus la cunoştinţa celor interesaţi.
ECHIPA DE ELABORARE A PREZENTULUI R.O.I.
-DIRECTOR – COLTA EUGENIA
-MEMBRII – CHENDRU CORALIA
– VINTILA MIRENA
– CIOCOIU SANDA
ANEXA I
Prezentul regulament de functionare cuprinde prevederi specifice conditiilor concrete de desfasurare a activitatii din gradinita „Piticot” si va fi respectat de intreg personalul unitatii, dar si de copii si parinti.
PUNCTUALITATEA: Programul începe în fiecare zi pentru toţi copiii la ora 08:00. În intervalul 08:30 – 09:00 se va lua micul dejun. Punctualitatea este foarte importanta pentru ca primele 10 minute ale fiecărei activităţi sunt esenţiale pentru copil, fiind un moment de introducere şi de captare a atenţiei. Părinţii sunt rugaţi să respecte ora la care se finalizează programul. Dupa incheierea programului ales, copiii vor fi preluați de către părinti/apartinatori desemnati, sau vor participa la programul de transport catre casa.
SIGURANŢA: Părinţii trebuie să completeze in fisa de inscriere, datele de identificare ale persoanelor avizate si desemnate să ia copilul de la gradiniţă si sa ataseze copii xerox ale cărţilor de identitate ale acestora (părinţi, bunici, bone, şoferi etc). Grădiniţa „Piticot” nu predă copilul, sub niciun pretext, altei persoane decât celor precizate în fisa. Cei care sunt aduşi la grădiniţă de către şoferii gradinitei „Piticot” vor circula în scăunele (inaltatoare), numai cu centura de siguranţă, in masina fiind permanent un insotitor care ii supravegheaza. Dacă copilul nu este obişnuit să poarte centura şi refuză, soferului îi este interzis conform legii să îl transporte în aceste condiţii.
SĂNĂTATEA: În fiecare dimineaţă asistenta medicală efectuează triajul epidemiologic, pentru a constata starea de sănătate a preşcolarilor. In cazul în care copilul prezintă simptome, precum, stare febrilă, erupţii cutanate sau roşu în gât, tuse, mucozităţi, însoţitorul va avea obligatia de a-l lua acasă. În cazul în care starea de sănătate a copilului se modifică pe parcursul zilei, acesta va fi însoţit de un cadru didactic la cabinetul medical, unde i se va face un consult de specialitate. Părinţii vor fi informaţi telefonic imediat de starea acestuia, prin secretariat. Copilul îşi va aştepta părintele în cabinetul medical intr-un spatiu special amenajat sub supravegherea cadrului medical. În cazul copiilor care beneficiază de transportul gradinitei şi la triajul epidemiologic se constată că nu sunt apţi să intre în colectivitate, preşcolarii vor fi supravegheaţi în cabinetul medical până la sosirea unui părinte / reprezentant al familiei. Revenirea copilului în colectivitate este condiţionată de prezentarea unei scutiri medicale, în care apare menţionat diagnosticul avut în perioada de absenţă. Copiii au dreptul să intre în sala de grupă şi să ia parte la activitatea din grădiniţă, numai dacă nu prezintă simptome ale unei infecţii virale.
PREZENŢA: Copiii trebuie sa circule in deplina ordine in gradinita, sa pastreze curatenia, sa aiba o atitudine respectoasa fata de intreg personalul gradinitei. Copiii trebuie sa se respecte unul pe celalalt, sa nu se insulte, sa nu se loveasca si sa foloseasca un limbaj corespunzator unei institutii de invatamant. Copii trebuie sa se deplaseze cu atentie sporita pe scari tinandu-se de bara, sa nu umble la prize, sau alte aparate electrice, la ferestre. Pentru buna desfasurare a activitatii didactice se interzice accesul copiilor in clase cu telefoane mobile, tablete sau alte obiecte din afara gradinitei (jucarii,etc.) Întârzierile şi absenţele repetate pot duce la un nivel scăzut de performanţă, pe care grădiniţa nu şi-l asumă. E aşteptată o frecvenţă zilnică din partea preşcolarilor graadinitei „Piticot”, aceasta fiind un factor esenţial în dezvoltarea educaţională de succes. Sunt acceptate doar absenţele în situaţii specifice de boală, justificate prin adeverințe medicale. În momentul în care copilul lipseşte din motive medicale, va aduce la secretariat/cabinet medical o adeverință eliberată de medicul pediatru/familie pentru perioada de absență mai mare de 5 zile. Parintilor le este interzis accesul in salile de clasa,bucatarie,dormitor, sala sport . Parintii/insotitorii pot da suport la imbracat/dezbracat minorul, in zona vestiarelor si doar folosind incaltamintea de protectie pe care o gaseste la intrarea in gradinita.
MESELE: Micul dejun, masa de prânz şi gustarea sunt pregătite în bucătăria gradinitei „Piticot” în ziua respectivă, folosind ingrediente proaspete. Oferim un meniu variat şi echilibrat, stabilit împreună cu cadrele medicale, avizat de medic nutritionist, respectând principii nutriţionale necesare în dezvoltarea şi creşterea copilului. Meniul este afisat săptămânal. Copiii sunt însoţiţi la sala de mese de cadrele didactice. Pe toată durata mesei, cadrele didactice supraveghează masa acestora, acordându-le suport dacă este cazul. Copiii pot solicita supliment, doar cu acordul părinţilor. Este strict interzis accesul parintilor sau apartinatorilor in sala de mese.
Politica Gradinitei „Piticot” privind aniversarea zilelor de naştere este următoarea:Se informează secretariatul gradinitei cu 7 zile înainte de data desfăşurării evenimentului. Evenimentul va avea loc în sala de grupă din care copilul face parte și nu va dura mai mult de o oră. Dacă părintele optează pentru a aduce tortul personal în ziua aniversării, acesta trebuie să fie însoțit de un certificat de conformitate și de lista ingredientelor. Pentru a preîntâmpina dinamizarea copiilor înainte de somn, nu recomandăm aducerea torturilor de ciocolată. Accesul părinţilor în sala de grupă în intervalul desfăşurarii petrecerii este permis, dar numai echipaţi corespunzător – cu buşi de plastic în picioare.
CONDUITA: In incinta gradinitei cat si in exteriorul acesteia (curte) fumatul este strict interzis. Este interzis accesul parintilor in gradinita in timpul programului de studiu. In vederea asigurarii normelor igenico-sanitare si a bunei desfasurari a actului educational, accesul parintilor in dormitoare , in salile de clasa, in sala de mese nu este permis, exceptand cazurile speciale
( serbari, spectacole, activitati deschise, sedinte), avand obligatia de a purta incaltaminte de interior.Părinţii au obligaţia de a aduce copiii la grădiniţă într-o ţinută lejeră şi decentă, corespunzătoare vârstei. În cazul în care părinţii îi trimit pe cei mici cu obiecte de valoare asupra lor, grădiniţa nu îşi asumă responsabilitatea pentru pierderea lor. Săculeţul cu necesarul de haine solicitat este obligatoriu şi se va afla în zona de vestiar a preșcolarului. Indicaţii privind conținutul săculeţului pentru fiecare grupă, sunt transmise de catre educatoare in momentul inceperii gradinitei. Părinţii sunt rugaţi să scrie numele şi prenumele copiilor pe etichetele hainuţelor, astfel încât să se evite rătăcirea sau schimbul obiectelor. Copiii sunt schimbaţi în zona vestiarelor de către personalul de la îngrijire. Părinţii pot acorda suport în limita spaţiului şi mai ales a timpului. Copiii vor avea un schimb de haine la vestiare .
În cadrul grădiniţei, persoanele care însoţesc copiii trebuie să manifeste un comportament adecvat unei instituţii de învăţământ. În cazul în care aceştia doresc să semnaleze o nemulţumire, atragem atenţia asupra tonului folosit în prezenţa copiilor şi a altor persoane de faţă. Pentru problemele semnalate și care depăşesc atribuţiile secretariatului de a le rezolva, adresăm părinților rugămintea de a solicita o întâlnire cu managementul gradinitei. Întâlnirile sau discuţiile directe vor avea loc în biroul gradinitei, nu în zona de recepţie .Menţionăm că locul de joacă din curtea interioară , este folosit de către copii, doar în timpul programului de grădiniţă. În momentul în care programul se termină, accesul copiilor la locul de joacă este conditionat de prezenta parintelui/apartinatorului,caruia ii revine in totalitate responsabilitatea supravegherii copilului. Autovehiculele nu trebuie să staţioneze în faţa intrării principale, ci în curte. Se va circula cu o viteză foarte mică pentru a evita orice fel de accident.
COMUNICAREA CU PĂRINŢII: Părinţii sunt rugaţi să comunice la secretariat orice problemă sesizată. Atunci când este o situaţie de natură administrativă, sau depăşeşte atribuţiile acestui departament, părinţii vor lua legătura cu responsabilul de comunicare al gradinitei „Piticot” sau cu managerul grădiniţei. Grădiniţa „Piticot” îşi doreşte o bună comunicare cu părinţii, de aceea vor exista mai multe modalităţi de transmitere a informaţiilor:calendarul orientativ al activităţilor extracurriculare comune tuturor grupelor, care include și structura anului școlar; Parent Teachers Conference – evaluările obligatorii vor avea loc de trei ori pe an (octombrie, ianuarie, iunie). În cadrul acestor întâlniri se vor discuta performanţele educative ale copiilor;corespondenţa prin sms/mail(de câte ori este necesar) cu diferite anunţuri privind demersul instructiv-educativ, care vor fi trimise de coordonatorul de grupă, responsabilul de comunicare sau secretariatul „Piticot”. Avem rugămintea ca părinții să comunice numerele de telefon/adresa de mail corecte, iar în cazul modificării acestora să ne informeze, pentru a putea reactualiza baza de date.;activităţi interactive cu părinţii, la fiecare grupă, în funcţie de programul educaţional stabilit de cadrele didcatice coordonatoare ale fiecărui nivel de vârstă. Gradinita „Piticot” încurajează participarea activă a părinţilor în anumite programe educaţionale şi prezenţa lor fizică, atunci când este solicitată. Participarea părinţilor asigură o bună relaţionare între cei trei factori ai parteneriatului educaţional – copil, părinte, cadru didactic.
COMISIA DE ELABORARE ROI: COLȚA EUGENIA – Director
CIOCOIU SANDA – Reprezentant Patronat Presedinte CA
CHENDRU CORALIA – Educatoare
VINTILĂ MIRENA – Educatoare
